Фічери

Читати мистецтво: 14 видань про українські художні практики

15 лютого, 2024

Розворот книжки «The Art of Ukraine». Ліворуч: Вадим Меллер, нариси костюмів для балету Фредеріка Шопена «Маски», Київ, 1919. Джерело: thamesandhudson.com.
Престижне видавництво Thames & Hudson випустило книгу «The Art of Ukraine» української арткритикині та кураторки Аліси Ложкіної. Вона розповідає про історичний і політичний контекст довкола художни_ць та артгруп, які взаємодіяли з українською ідентичністю через мистецтво. В основу тексту лягла скорочена та перероблена версія іншої роботи Ложкіної — «Перманентна революція. Мистецтво України ХХ – поч. ХХІ ст.» (ArtHuss, Київ, 2019). Книга є спробою викласти цілісний наратив розвитку українського мистецтва від зародження модернізму до сучасності. А у виданні Thames & Hudson — до початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну.

Видання книги Ложкіної стало одним зі способів долучити міжнародну аудиторію до культурного контексту України, якій внаслідок російської війни отримав більше інтересу у світі. Ми зібрали список англомовних книжок про наше мистецтво, які варто прочитати і показати знайомим іноземцям.

In the Eye of the Storm: Modernism in Ukraine, 1900–1930s

Обкладинка та розвороти книги «В очах бурі: Модернізм в Україні 1900-1930 років». Джерело: thamesandhudson.com
Обкладинка та розвороти книги «В очах бурі: Модернізм в Україні 1900-1930 років». Джерело: thamesandhudson.com
Обкладинка та розвороти книги «В очах бурі: Модернізм в Україні 1900-1930 років». Джерело: thamesandhudson.com
Обкладинка та розвороти книги «В очах бурі: Модернізм в Україні 1900-1930 років». Джерело: thamesandhudson.com
Обкладинка та розвороти книги «В очах бурі: Модернізм в Україні 1900-1930 років». Джерело: thamesandhudson.com
Обкладинка та розвороти книги «В очах бурі: Модернізм в Україні 1900-1930 років». Джерело: thamesandhudson.com

Автори: Константин Акінша, Катя Денисова, Олена Кашуба-Вольвач
Видання: Thames & Hudson, 2022

Видання розповідає про авангардне мистецтво України початку XX століття — від 1900 до 1930 року. Радикальні політичні зміни в країні, здається, лише дали поштовх експериментам у різних артсферах. «В очах бурі» показує читачу розвиток українського авангарду через три міста — Київ, Харків і Одесу — та відомих художників і художниць — Олександри Екстер і Давида Бурлюка, Солі Делоне й Олександра Архипенка, Василя Єрмілова й Олександра Богомазова тощо. 

У 2023 році за мотивами книги відкрилась однойменна виставка — у Королівських музеях витончених мистецтв (Брюссель).

The Art of Ukrainian Sixties

Обкладинка та розвороти книги «Мистецтво українських шістдесятників». Джерело: osnovypublishing.com
Обкладинка та розвороти книги «Мистецтво українських шістдесятників». Джерело: osnovypublishing.com
Обкладинка та розвороти книги «Мистецтво українських шістдесятників». Джерело: osnovypublishing.com
Обкладинка та розвороти книги «Мистецтво українських шістдесятників». Джерело: osnovypublishing.com
Обкладинка та розвороти книги «Мистецтво українських шістдесятників». Джерело: osnovypublishing.com

Автори: Лізавета Герман, Ольга Балашова
Видання: Osnovy Publishing, Київ, 2020

Книга складається з текстів про 15 українсько-радянських митців, які були творцями неофіційного мистецтва УРСР 1960-х у Києві, Львові, Ужгороді та Одесі. Авторки розглядають не лише підпільне мистецтво, а й офіційно дозволені артпрактики, на кшталт графіки, монументального мистецтва та скульптури, де також відбувались формальні експерименти. 26 фахівців, які працювали над «The Art of Ukrainian Sixties», зробили це видання не лише історичним оглядом важливого періоду в українському мистецтві, а й відображенням стану сучасного мистецтвознавства України.

Imprint. Ukrainian printmaking of the XX–XXI centuries

Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Відбиток. Українська друкована графіка ХХ-ХХІ століть». Джерело: issuu.com

Автори: Олеся Авраменко, Ірина Боровець, Ольга Лагутенко, Поліна Ліміна, Юлія Ваганова, Катерина Підгайна, Олег Сидор-Гібелинда
Видання: ДП «НКММК “Мистецький арсенал”», Київ, 2020

«Imprint» представляє феномен українського естампа останніх 100 років і його головні осередки — Київ, Одесу, Харків і Львів. Видання є підсумком однойменної виставки Мистецького Арсеналу 2020 року, що зібрала графіку з майже двох десятків колекцій. Вона представила широкий спектр історичних течій і стилів — від емігрантської гравюри початку XX століття через збереження традицій у часи «залізної завіси» до незалежності України, коли принт-арт став частиною світового сучасного мистецтва.

Kurbas: New Worlds

Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Курбас: Нові світи». Джерело: issuu.com

Автори: Вірляна Ткач, Ярина Цимбал, Тетяна Руденко, Олеся Островська-Люта
Видання: ДП «НКММК “Мистецький арсенал”», 2019

«Курбас: Нові Світи» детально розповідає про життя та творчість українського театрального авангардиста початку XX століття Леся Курбаса. Його постать в історії українського мистецтва незамінна. У книзі його творчість представлена через два періоди — експериментальний (у Києві 1922-1926 років, у співпраці з мистецьким об’єднанням «Березіль») та пізній (у Харківському державному театрі «Березіль» у 1926–1933 роках). Видання стало можливим завдяки однойменній виставці Мистецького Арсеналу, більшу частину експозиційного матеріалу для якої надав Музей театрального, музичного та кіномистецтва України.

Why There are Great Women Artists in Ukrainian Art

Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розвороти книги «Чому в українському мистецтві є великі художниці». Джерело: alionasolomadina.com

Автори: Катерина Яковленко, Лідія Аполлонова, Катерина Бадянова, Лізавета Герман, Галина Глеба, Олена Годенко, Тетяна Кочубинська, Катерина Міщенко, Влада Ралко, Валерія Шиллер, Тетяна Жмурко
Видання: Publish Pro, Київ, 2019

Видання — одна з перших спроб погляду на українське мистецтво крізь призму статі. Книга охоплює ключові та невідомі імена художниць від кінця XIX до початку XXI століття. З неї ви можете дізнатись про забуті сторінки біографій таких мисткинь як Катерина Білокур і Марія Примаченко, Юлія Укадер і Тетяна Яблонська, Алла Горська тощо. Художниць XXI століття представляють Анна Звягінцева, Ксенія Гнилицька, Жанна Кадирова, Лада Наконечна, Леся Хоменко та інші. «Why There are Great Women Artists in Ukrainian Art» показує зміну можливостей жіночої творчої реалізації протягом понад століття та осмислює типово жіночі проблеми у мистецтві — подолання перешкод у кар’єрі, усвідомлення тілесного досвіду в творчості тощо.

Art Work. Texts

Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Мистецька праця. Тексти». Джерело: issuu.com

Автори: Ася Баздирєва, Катерина Ботанова, Антон Дробович, Тамара Злобіна, Алевтина Кахідзе, Марія Куліковська, Аліса Ложкіна, Ева Сулек, Ірина Стасюк, Ігор Петрашевський
Видання: ДП «НКММК “Мистецький арсенал”», Київ, 2018

Видана 2018 року з нагоди однойменної виставки Мистецького арсеналу та Міської галереї Вроцлава, книга фокусується на осмисленні тенденцій у мистецькій праці. Українські та польські митці в ній рефлексували про прекарний характер своєї роботи та неоднозначні стосунки з артринком, на фоні раннього розвитку штучного інтелекту, який, як заведено вважати, відбирає робочі місця через автоматизацію процесів. «Art work. Texts» стверджує, що у XXI столітті світ проходить шлях, пройдений митцями у XX — перехід від матеріальної до нематеріальної праці. Як ми вже знаємо, в результаті цього процесу робота художників/-ць не зникла, а лише трансформувалася у нову форму. Про це та інше пишуть автори книги.

Where Curating Is: The Artist-as-Curator and the Curator-as-Artist in Ukraine from the 1980s to the 2010s

Обкладинка та розвороти книги «Де кураторство». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Де кураторство». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Де кураторство». Джерело: istpublishing.org
Cover and spreads of the book “Where Curating Is.” Source: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Де кураторство». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Де кураторство». Джерело: istpublishing.org

Автори: Катерина Носко, Валерії Лук’янець
Видання: ist publishing, Київ, 2018

Це — збірка есе та інтерв’ю про кураторство в українському контексті. Книга розглядає цей феномен цілісно, поєднуючи дві точки зору — митця-як-куратора та куратора-як-художника. «Where Curating Is» стала результатом дискусій між упорядницями книги та кураторами і митцями. Такими як The Open Group, The Masoch Fund, Юрій Лейдерман, Арсен Савадов, Леся Заяць, Микола Рідний, Нікіта Кадан тощо. Їхні подекуди протилежні погляди склали комплексну картину того, чим є кураторство зараз. Одним із ключових гострих питань у виданні є етична взаємодія кураторок із художни_цями.

Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics

Обкладинка та розвороти книги «Декомунізовані: Українська радянська мозаїка». Джерело: nikiforovyevgen.com
Обкладинка та розвороти книги «Декомунізовані: Українська радянська мозаїка». Джерело: nikiforovyevgen.com
Обкладинка та розвороти книги «Декомунізовані: Українська радянська мозаїка». Джерело: nikiforovyevgen.com
Обкладинка та розвороти книги «Декомунізовані: Українська радянська мозаїка». Джерело: nikiforovyevgen.com
Обкладинка та розвороти книги «Декомунізовані: Українська радянська мозаїка». Джерело: nikiforovyevgen.com
Обкладинка та розвороти книги «Декомунізовані: Українська радянська мозаїка». Джерело: nikiforovyevgen.com

Автори: Євген Нікіфоров, Ольга Балашова
Видання: Osnovy Publishing (Київ), DOM Publishers (Берлін), 2017

Книга «Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics» — перше детальне дослідження українських монументальних мозаїк радянського періоду. Багато з них були втрачені у процесі декомунізації, запровадженої у 2015 році, за президентства Петра Порошенка. Протягом трьох років за цим процесом пильно слідкував фотограф Євген Нікіфоров, роботи якого лягли в основу видання. Він побував у 109 містах України (включно з Кримом, Донецькою та Луганською областями), де задокументував понад 1000 мозаїк. До книги увійшло близько 200 із них. Попри те, що ці монументальні панелі дійсно є частиною радянської пропаганди, організатори наголошують, що автори намагались порушити візуальний канон соцреалізму — через автентичну візуальну мову.

Amazing Stories of Crimea

Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com
Розвороти книги «Дивовижні історії Криму». Джерело: issuu.com

Автори: Алім Алієв, Юлія Ваганова, Вікторія Величко, Олекса Гайворонський, Ольга Мельник, Анна Орищенко, Олена Оногда, Олеся Островська-Люта, Анна Погрібна, Світлана Цуркан
Видання: ДП «НКММК “Мистецький арсенал”», 2019

Книга є результатом однойменної виставки у Мистецькому Арсеналі. Її головним викликом було створення виставки про Крим без кримських артефактів, що залишилися на анексованому півострові. Втім, археологічні матеріали, що відображають історію культури в Криму, вдалося зібрати з різних музеїв України. У «Дивовижних історіях Криму» вони поділені на епохи — від дописемної історії та кіммерійців до турків і сучасних кримських татар.

I still feel sorry when I throw away food. Grandma used to tell me stories about Holodomor

Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Мені досі соромно викидати їжу. Бабуся розповідала мені про Голодомор». Джерело: rodovid.net

Автори: Андрій Достлєв, Лія Достлєва, Сергій Жадан
Видання: Rodovid, Київ, 2019

Книга, що є частиною проєкту Андрія та Лії Достлєвих зосереджується на соромі за викидання їжі, пов’язаному з Голодомором. Генераційний сором — наслідок геноциду українського народу, якими були штучні голоди, створені радянською владою на території України у 1930-х роках. Щоб передати це відчуття Андрій Достлєв почав документувати усю їжу, яку йому довелося викинути — зів’ялу моркву, засохлу в каструлі вівсянку, недоїдений омлет, жменю зіпсованих родзинок. Пізніше митець поєднав ці малюнки з фрагментами знайдених фото пейзажів, що підкреслює питання ландшафту: ландшафт Голодомору, на відміну від інших геноцидів, занадто великий, щоб бути точно окресленим.

Parcommune. Place. Community. Phenomenon

Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com
Обкладинка та розворот книги «Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище». Джерело: alionasolomadina.com

Автори: Костянтин Дорошенко, Тетяна Жмурко, Тетяна Кочубінська, Катерина Яковленко, Ксенія Малих
Видання: Publish Pro, Київ, 2019

Книга ставить питання про значущість об’єднання Паркомуни на тогочасне мистецтво України. Ця спільнота митців і мисткинь існувала з 1990 по 1994 рік як сквот на тогочасній вулиці Паризької Комуни в Києві. У виданні, що стало можливим завдяки однойменній виставці в PinchukArtCentre, описаний дух часу та місця — перехідної епохи 1990-х та того, як вона вплинула на світогляд арт спільноти. Тут представлені фото, архівні матеріали та роботи таких митців як Олександр Гнилицький, Олег Голосій, Дмитро Кавсан, Олександр Клименко, Юрій Соломко, Валерія Трубіна, Василь Цаголов тощо.

Borys Kosarev. Modernist Kharkiv, 1915–1931

Обкладинка та розвороти книги «Борис Косарев. Харківський модернізм 1915–1931». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Борис Косарев. Харківський модернізм 1915–1931». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Борис Косарев. Харківський модернізм 1915–1931». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Борис Косарев. Харківський модернізм 1915–1931». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Борис Косарев. Харківський модернізм 1915–1931». Джерело: rodovid.net
Обкладинка та розвороти книги «Борис Косарев. Харківський модернізм 1915–1931». Джерело: rodovid.net

Автори: Мирослава Мудрак, Валентина Чечик, Тетяна Павлова
Видання: Rodovid, Київ, 2011

Борис Косарєв — український театральний художник, графік, живописець і фотограф. Живучи на початку XX століття у Харкові, під час розквіту авангардного мистецтва, він почав експериментувати з різними жанрами та медіумами. Косарєв працював у театрах Одеси та Харкова, оформив десятки вистав і встиг взяти активну участь у діяльності групи харківських кубофутуристів «Союз семи». Крізь біографію митця книга розкриває модерністський дух Харкова тих часів.

Znak. Ukrainian Trademarks 1960–1980

Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Знак. Українські товарні знаки 1960–1980». Джерело: istpublishing.org

Автори: U, N, A collective (Уляна Биченкова, Ніка Кудінова, Альона Соломадіна), Ольга Гладун, Лія Безсонова, Рокас Суткайтіс
Видання: ist publishing, Київ, 2022

Це видання — дослідження кураторського колективу U, N, A з історії графічного дизайну України, зокрема, фірмового стилю часів «Відлиги», «Застою» та «Перебудови» в УРСР. «Знак» презентує архівні матеріали, що окреслюють ключові імена та процеси у графдизайні тих періодів, а також висвітлюють глобальні та локальні впливи на українських дизайнерів. Хронологія книги охоплює період від розквіту авангарду на початку XX століття до сучасності. Книга присвячена харківській школі промислової графіки та творчим надбанням харківського графіка Володимира Побєдіна.

Pavlo Makov. Fountain of exhaustion. Acqua alta

Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org
Обкладинка та розвороти книги «Павло Маков. Фонтан виснаження. Висока вода». Джерело: istpublishing.org

Автори: Борис Філоненко, Лізавета Герман, Марія Ланько, Павло Маков, Бесс Джоселоу, Влада Ралко, Станіслав Туріна, Ганс Ульрих Ґумбрехт, Сергій Жадан, Тарас Прохасько
Видання: ist publishing, Київ, 2022

Книга розповідає про роботу харківського художника Павла Макова у Національному павільйоні України на 59-й Венеційській бієнале«Фонтан виснаження». Протягом Arsenale di Venezia інсталяція Макова вперше запрацювала як діючий фонтан, хоча ідея виникла ще 1995 року. Через архівні матеріали та авторські тексти видання показує трансформацію твору від зародження до реалізації у 2022 році.
 

To read more articles about contemporary art please support Artslooker on  Patreon

Share: