Вепонізація чужих емоцій (фактично, людської вразливості) — підступна річ, адже людина не може відділитися від власних відчуттів і реакцій. Вони є невід’ємною частиною колективного переживання спільних травм, своєрідним способом демаркації своїх і чужих, якої вимагає війна. Як тоді відділяти власні відчуття від автоматичних реакцій, викликаних інформаційними «вкидами»?
Олександр Ганц припускає, що одним із інструментів
деавтоматизації може стати терапія, культура свого роду
digital mindfulness. «
Вона нічого не гарантує, але може дати хоча б маленьку надію на те, що ці чуттєві досвіди можна розібрати на якісь категорії: що, де і чому з тобою сталося. Розпізнавання своїх емоцій, яке не дає іншим їх вепонізувати. Але я не впевнений, що це спрацює», — розповідає митець. Простої відповіді немає, вважає він, бо зараз сама спільнота терапевтів шукає новий підхід. Багато терапевтів і в Україні, і у світі мали досвід роботи з військовими чи переселенцями з різними травмами. Але російські маніпуляції, які ми зараз переживаємо у соцмережах, не були настільки розповсюдженими і не мали таку амплітуду до 2022 року. «
Нові терапевтичні рішення мають враховувати впливи медіа. Якщо ми говоримо про поляризацію, то це реальне спотворення яке можна долати. Як і техніки “емоційного зараження”, які медіа посилюють».
Ганц пропонує двоступеневий процес: перша сходинка —
розвивати власну конгруентність (автентичність). Це термін з центрованої на особистості терапії який описує міру узгодженості Я-реального та Я-ідеального. У прагненні до такої відповідності ми вчимося розуміти, виражати та проживати свої емоції, що також допомагає розрізняти власні емоції та емоції інших. Друга —
знання про те, як працюють сучасні медіа, бажано на особистому рівні. Втім, це може бути проблематично, адже вивчення цих процесів ускладнюється відсутністю даних.
Перші скандальні
дослідження Facebook про «емоційне зараження»
викликали шквал публічних засуджень у неетичності. Зараз корпорації періодично публікують якісь дослідження, але доступ до інформації все ще дуже обмежений, бо це власність компаній. «
Саме це перетворює цифрові платформи на якусь природну стихію, недосліджену “чорну коробку” — ми просто не знаємо, як на неї реагувати. З іншого боку, ми не повністю знаємо себе», — каже Мальченко.
Якщо пізнання себе — справа кожного, то розвінчання пропагандистських кампаній має користь для всіх. Тут Мальченко згадує різноманітні рішення, що можуть допомогти в цьому. Зокрема, і з українського ринку. «
Це ініціативи, які займаються так званими misinformation investigations. Широкий спектр: від професійних журналістів та OSINT-дослідниць до стартапів, що розвивають це суто як технологічні рішення. Наприклад, аби виявляти те, що Meta називає coordinated inauthentic behaviour — маніпулятивні комунікаційні тактики що використовують фейкові та реальні акаунти у соцмережах. Якщо це машинна пропаганда, то і оприявнити її тактики можна лише машинними методами — збираючи ці дані та аналізуючи їх в автоматизований спосіб». Може так ми нарешті зможемо відповісти на питання Гарсія Лорки — хто ж насправді дає нам цю пристрасть і куди веде її коріння.
To read more articles about contemporary art please support Artslooker on Patreon
Share: