У мене купе з трьома чоловіками. Той, що молодше, їде на роботу. Брутальний, наголо вибритий і бородатий, він працює охоронцем у якихось політиків або бізнесменів, в Києві живе у пентхаусі. Нетверезість підштовхує мене до того, щоб запропонувати йому побути баунсером на наступному івенті «Важкої культури». В телеграмі він підписаний арабськими літерами, надсилає мені гіфку-повітряний-поцілунок. Разом із другим, непримітним чоловіком середніх років, вони 15 хвилин обговорюють будівництво та різні види черепиці. Я розповідаю про Конструкцію, DCCC, виставку. Найбільше мені сподобалась робота fantastic little splash. Говоримо про OSINT-журналістику, війну та мистецтво. Обидва обіцяють прийти на наступні фестивалі. Якщо буде час після довгого дня на будмайданчику чи в дорогих машинах.
Про третього пасажира я нічого не знаю — він уже давно спить на верхній полиці. Помічаю лише його піксельну куртку на гачку для одягу. «Треба подякувати», — думаю, засинаючи. Зранку пропоную йому воду. «Ні-ні, у мене є своя», — каже він, — «дякую, що нагадали». «Мені за що? Вам дякую», — знову думаю я. Але не кажу, не знаю, чому. Навіть якщо сказав би, цього все одно було би недостатньо. «Але наступного разу — обов’язково».
* * *
«Поки триває війна, все, що ми робимо — недостатньо», — кажуть куратори виставки «Навіть якщо» Клеменс Пул і Катерина Русецька. – «…Однак із класичного парадокса про Ахілла та черепаху ми памʼятаємо: “Те, що рухається, має пройти половину шляху, перш ніж досягне мети”. Це означає, що наше просування постійно зменшується, ба більше — воно ніколи не завершиться. Вся наша робота — лише півміра, її завжди мало. Проте час спонукає нас діяти, і навіть якщо ці дії не мають кінця, ми відповідаємо на заклик. Крок за кроком, частинка за частинкою — кожен рух ще більше викриває цей парадокс як лише гру в логіку. Колись однієї з цих частинок таки вистачить, і перемога прийде».
Виставка в межах VIII фестивалю Конструкція у Центрі сучасної культури в Дніпрі (DCCC) сфокусована на змінах, які війна приносить в практику та життя художників. Дехто з них заглиблюється в себе за допомогою мистецтва, дехто — балансує між художньою та волонтерською практикою, а хтось повністю віддає себе благодійності чи службі. Різниця між цими виборами величезна, але всі вони — про спільне майбутнє. Інколи воно вимагає проникливого погляду, іноді — хоробрості та стійкості, а іноді — безнадійного примирення з неконтрольованою дійсністю, яке все ж відкриває можливість надії.
Одна з ключових ідей виставки — це те, що, перериваючи мистецьку практику, людина не перестає бути художником. Ба більше, можливо, саме опір злу та несправедливості виточує творчий дух. Справжній митець чи мисткиня не можуть пройти повз несправедливість. Звісно, це далеко не завжди правда, але точно спрацювало у випадку Тімура Джафарова, відомого як авангардний електронний музикант і продюсер John Object.
«Встати на шляху росіян — це справа чистооких і пристрасних», — каже Джафаров у своєму тексті, написаному спеціально до виставки. — «Ні, ми не жертви. Ми військовий трибунал для фашистів». Ми — це всі, більш чи менш хоробрі, більш чи менш ефективні для фронту, більш чи менш здатні тримати в руках зброю. А також — більш чи менш спроможні робити мистецтво під час війни.
* * *
На «Випаленій землі» Каріни Синиці — чи то залишки розбомбленого дому, чи викривлений радянський дитмайданчик, обрамлений рамкою зі смайликів. Раніше такий жест міг би роздратувати мене. Навіщо обрамляти голу руїну цими різнокольоровими кружечками? Це жарт на кістках? Можливо і жарт, але специфічний. Такий, що можна почути від переселенців, людей в окупації та військових — жарт, що зберігає дистанцію до жаху, не дає йому поглинути свідомість. Каріна, художниця з Сєвєродонецька, знає, як люди говорять про свої зруйновані будинки. І це не завжди відчай і туга (але завжди — біль).