Другий етап події повертає до роздумів про ретельність роботи з історією та свідоцтвами жертв. Так, в рамках програми відбувся показ фільму
«Lemberg Machine» (2023) Дани Кавеліної — анімаційний фільм про погром у Львові 1941 року та подальше розгортання Шоа у місті у часи нацистської окупації. Анімацію авторка реалізовує не лише як техніку, а як образ воскресіння — рух неживого матеріалу, рух бездиханного тіла ляльки. Фільм розпочинається епізодом, де фігура в масці, що нагадує живу ляльку, входить у лабораторію і чує голоси, що транслюються фантастичною машиною. Вона підходить до апарату, який надає доступ до безлічі примарних картинок-історій що прямо чи опосередковано переказують чиїсь спогади. У кожній сцені герої, здається, мають можливість вийти за межі своєї долі, що була їм навʼязана історією. Голоси що говорять п’ятьма мовами міста (ідиш, польська, українська, російська та німецька) переказують історії, що базуються на свідченнях очевидців, що вижили у Катастрофі, а також тих, що були агентами цієї Катастрофи. Фільм охоплює історію не лише злочину, а і його передумови та наслідки для країни. Фокус зосереджено на історичному насильстві та складній культурі галицького єврейства, що зазнало зради від чужинців і співмешканців на колись спільних територіях.
Лекція
Нненна Онуоха (Nnenna Onuoha) стосується її незавершеного дослідження
«Baby Picture», яка вивчає дитячі фотографії та домашнє відео покоління південно-східних нігерійців, що майже відсутні в сімейних альбомах, але повсюдно присутні в гуманітарних архівах. Аспекти досвіду тих, хто пережив Бафріанську війну в Нігерії наприкінці 1960-х років, залишаються недослідженими через колоніальний підхід до створення, зберігання та демонстрації цих свідчень у ЗМІ та на телебаченні. Розмови з нинішніми старшими людьми, які пережили війну в Біафрані, дозволяють проаналізувати можливості використання зображень та висвітлити важливість етичного підходу до використання фотографій жертв війни. Проте замість демонстрації світлин, вторка побудувала свою презентацію навколо пояснення, чому вона відмовляється показуватиме свій фільм, створений з використанням архівних матеріалів, перед європейською аудиторією.
Презентація мистецтвознавиці
Роксолани Макар проєкту
«Wall Evidence» — подія, що завершує дводенну програму, і, як і лекція Онуохи, привертає увагу до важливого аспекту архівування і репрезентації жорстокості війни. Цей проєкт уникає іммерсивного шокуючого ефекту, що виникає від показу фотографій понівечених тіл. Натомість, група дослідниць спрямовує свої зусилля на архівацію написів та графіті, залишених російськими військовими на деокупованих територіях. Це надає можливість зберегти та проаналізувати важливі сліди окупації та визначити її вплив на культурний пейзаж та колективну пам’ять. Створення такого архіву — крок у напрямку вивчення відображення війни у сучасній історії.
Серія подій «Lost Cause» виникла з бажання пролити світло на темні плями історії руйнувань. Україна, як і багато інших країн, стикається з викликами, що випливають зі складного минулого та політичних міфологій. Розмова про збереження пам’яті — це продуктивний акт, що впливає на наше сьогодення та надає форму нашим надіям. Вивчення власних руїн та усвідомлення історичних подій допомагають створити основу для будівництва майбутнього.
В контексті обговорення втрат у воєнному конфлікті важливо винаходити емоційну дистанцію для конструктивного діалогу. Різні медіуми та підходи у говорінні про це створюють інструменти для осмислення та взаємодії з трагічною реальністю, що дозволяє глибше розуміти та будувати тривалий діалог між минулим, сучасністю і майбутнім.
Цей текст був підготований завдяки Fachbereich Kultur та Geschichte des Bezirksamtes Friedrichshain-Kreuzberg.
To read more articles about contemporary art please support Artslooker on Patreon