Фічери

Мапа подій: дослідження ферментації, експериментальне кіно, Чечушкова в Одесі, Маслов у Києві

10 травня, 2024

Ключові мистецькі події в Україні

Виставка «Всю ніч просидів на стільчику (382 рази, може більше)» Дарії Чечушкової

Дати: 12 квітня 2024 — 14 липня 2024
Адреса: Одеса, вул. Софіївська, 5А (Одеський національний художній музей)
Час роботи: Вт–Нд, 11:00–17:00
Ціна квитка: 50/100 грн

Організатор_ки: Одеський національний художній музей
Куратор_ки: Валерія Наседкіна, Володимир Чигринець 

Вид експозиції «Всю ніч просидів на стільчику (382 рази, може більше)» Дарії Чечушкової, 2024. Фото: Іван Страхов. Джерело: надано авторкою
Вид експозиції «Всю ніч просидів на стільчику (382 рази, може більше)» Дарії Чечушкової, 2024. Фото: Іван Страхов. Джерело: надано авторкою
Вид експозиції «Всю ніч просидів на стільчику (382 рази, може більше)» Дарії Чечушкової, 2024. Фото: Іван Страхов. Джерело: надано авторкою
Вид експозиції «Всю ніч просидів на стільчику (382 рази, може більше)» Дарії Чечушкової, 2024. Фото: Іван Страхов. Джерело: надано авторкою
Малюнок Дарії Чечушкової, що ліг в основу ідеї виставки «Всю ніч просидів на стільчику (382 рази, може більше)». Джерело: надано авторкою
 Тема проєкту Даші Чечушкової — скорбота, не особиста, але і не колективна. Щоденна прихована скорбота, що залишається із тобою як провина чи сумнів і оприявнюється через різні симптоми та марення. Назва виставки — посилання на малюнок мисткині, герой якого прикутий до стільця в той час, як кімнату, в якій він сидить, починає затоплювати. Цей образ символізує своєрідну «дію без дії», активність, що виникає від неспроможності діяти та супроводжується розгубленістю, апатією і притупленням інстинкту самозбереження. Кураторський текст зауважує, що це — табуйовані та небажані відчуття під час війни. На виставці Чечушкова, наслідуючи «Капрічос» Франциско Гої, фіксує свої спостереження в серії офортів «Посібник перед сповіддю» — незакінченому списку симптомів безпорадності.

Даша Чечушкова (1999) — українська художниця, яка народилася в Одесі. У 2020-2022 роках була частиною спільноти митців, які жили і працювали на території Одеського судноремонтного заводу № 2 (СРЗ-2). Після початку повномасштабного вторгнення переїхала до Львова.

Виставка «Блукання в собі»

Дати: 20 квітня 2024 — 19 травня 2024
Адреса: Львів, площа Міцкевича, 10 (Центр інтелектуального мистецтва Меркурій)
Час роботи: Вт–Нд, 12:00–20:00
Ціна квитка: 160–550 грн

Організатор_ки: Центр інтелектуального мистецтва Меркурій
Співорганізатор_ки: Національний реабілітаційний центр «Незламні»
Куратор_ки: Богдан Мисюга

Виставка «Блукання в собі» фокусується на спротиву людини політичним режимам й ідеологіям, а також — про втечу та відновлення через мистецтво. Експозиція складається з чотирьох смислових блоків, представлених в окремих залах.

Блок «Людина як причина змін» об’єднує визначні твори українського модернізму, зокрема, «Мадонну червоної калини» Олекси Новаківського й твори Михайла Андрієнка-Нечитайла та Святослава Гординського (привезені в Україну з США). Розділ «Людина протестує» розповідає про моральний опір київського андеграунду 1970–1980-х років, а саме — художників Миколу Трегуба і Вудона Баклицького. Це перша спільна виставка цих митців за 13 років. «Спокій та відчуження» показує історію органічної абстракції в українському мистецтві (роботи Федіра Тетянича, Андрія Саєнка, Романа Жука тощо). Останній блок — «Біль і взаємодія» показує твори сучасних художниць Терези Барабаш і Ярини Шумської. Їхні роботи про війну, експоновані у Європі, покажуть в Україні вперше.

Виставка «Святі» Саші Маслова

Дати: 24 квітня 2024 — 29 травня 2024
Адреса: Київ, вул. Рейтарська, 21 (The Naked Room)
Час роботи: Пн–Нд, 12:00–21:00
Ціна квитка: Вхід вільний

Організатор_ки: The Naked Room
Куратор_ки: Лізавета Герман, Марія Ланько 

Саша Маслов на відкритті виставки «Святі», 2024. Джерело: instagram.com
 Персональна виставка Саші Маслова представляє роботи, що є частиною однойменної книги фотографа, присвяченої людям, які боролись чи борються за незалежність, свободу та саме існування України. Автор каже, що вибір назви наклав на нього тягар, адже Маслов не вірить, що ці люди — святі. Не перед Богом, але для когось вони — справжні святі та герої.

«Персони, зображені в цій серії, йшли на жертви — хтось добровільно, хтось мимоволі. Багато фотографованих для цієї книги вбивали. Багато — рятували життя. І ті, хто вбивав, вбиваючи теж рятували життя. Тому що так працює війна. Її не варто святкувати. Це не красиво чи витончено. Я не хочу прославляти війну цією книгою, але хочу вшанувати людей, які поставили своє життя на карту, щоб дати шанс вижити іншим», — розповідає митець.

Проєкт «MEETING POINT» Андрія Блудова та Олексія Сая

Дати: 26 квітня 2024 — 25 травня 2024
Адреса: Київ, проспект Голосіївський, 86/1 (Imagine Point)
Час роботи: Ср–Сб, 12:00–18:00
Ціна квитка: Вхід вільний

Організатор_ки: Imagine Point
Співорганізатор_ки: Антиквар 

Виставка об’єднує живописні роботи Андрія Блудова з проєкту «Урбаністика» та серію інсталяцій Олексія Сая «Дими». «Урбаністика», розпочата у 2018 році, — це абстрактні полотна, що зображують дивовижні штучні конструкції — креслення постмодерністської архітектури. Серія виросла з прихильності та здивування митця думкою про те, що «людина достатньо відірвалася від природного світу, створивши власний уособлений простір буття».

Олексій Сай почав працювати над інсталяціями з серії «Дими» 10 років тому, під час Майдану. Це — тема і форма, до якої митець повертається регулярно. «Це — дими від світло-шумових гранат на стадії самого моменту вибуху, коли всіх, хто є поруч, оглушає… Але зараз, можливо, це не ті дими, а якісь інші — в будь-якому випадку, це “щось затверділе, яке не має бути твердим”», — ділиться митець.

Фотовиставка «За об’єктивом: культура у вирі війни»

Дати: 4 травня 2024 — 19 травня 2024
Адреса: Київ, вул. Терещенківська, 15 (Музей Ханенків)
Час роботи: Ср, Пт–Нд, 10:30–17:00, Чт, 12:00–19:30
Ціна квитка: Вхід вільний

Організатор_ки: Музей Ханенків, ІМІ (Інститут масової інформації)
Співорганізатор_ки: За фінансової підтримки UNESCO Heritage Emergency Fund та народу Японії
Куратор_ки: Агенція «Port of Culture» 

Фоторобота Дар’ї Янушкевич/UNESCO. Джерело: facebook.com
 Виставка, що відкрилася 3 травня, у Всесвітній день свободи преси ЮНЕСКО, презентує понад 6 000 робіт 65 українських фотожурналістів про війну РФ проти України та її вплив на культуру. На цих фото — понівечені фасади церков, розбиті вікна будинків культури, зруйновані стелі театрів і попіл бібліотек. Усі ці образи фіксують стійкість митців_кинь, діячів_ок культури та волонтерів_ок, які продовжують працювати в умовах війни.

В експозиції також показують артефакти з пошкоджених пам’яток культурної спадщини, зображених на фотографіях. Нагадаємо, музей Богдана та Варвари Ханенків, де відбувається «За об’єктивом», і сам постраждав від російського обстрілу в 2022 році. Тоді музей та інші будівлі з фото отримали екстрену допомогу від ЮНЕСКО.

Виставка «Пам’яті тої, що пам’ятає»

Дати: 11 травня 2024 — 8 вересня 2024
Адреса: Львів, вул. Богдана Хмельницького, 124 (Jam Factory Art Center)
Час роботи: Вт–Пт, 10:00–21:00, Сб–Нд, 11:00–20:00
Ціна квитка: 100/200 грн

Організатор_ки: Jam Factory Art Center, Лізавета Герман, Марія Ланько
Куратор_ки: Марія Ланько, Лізавета Герман 

Ада Рибачук і Володимир Мельниченко, «Вітер з моря», 1982–1990-ті рр.; шамот, глазур, ручна робота, обпік, глазурування, 70х73х80 см. З колекції Фонду збереження культурної спадщини Ади Рибачук і Володимира Мельниченка
 Кураторки Марія Ланько та Лізавета Герман почали працювати над цим проєктом чотири роки тому і завершили ще до повномасштабного вторгнення. «Пам’яті тої, що пам’ятає» — це дослідження українського мистецтва, що пережило розпад радянської системи, а зараз перебуває на етапі створення нової. Експозиція перевідкриває окремі епізоди українського мистецтва, пропонує інший кут огляду маргіналізованих сторінок та історичних постатей і розпочинає діалог із суголосними, хоча маловідомими в Україні, практиками художників з країн Східної Європи та Центральної Азії (від 1950-х до 2024 року). Ключові теми — збереження та відтворення пам’яті; критичний погляд на ієрархізацію та політичне конструювання ґендерної, національної та жанрової приналежності в опресивних системах (радянській, зокрема); роздуми про витіснені ідентичності, приховані життя та (художні) засоби повернення їх до суспільного надбання сьогодні, та зрештою — свобода художниць та художників, релевантна поза часом та географією.

Відкриття виставки — 11 травня о 16:00. Повний розклад подій можна знайти на сайті Jam Factory Art Center. У межах вернісажу триватиме благодійний збір для волонтерського штабу «Культурний ШОК». Вхід на відкриття за донат від 100 грн (необхідно показати скрін оплати).

Jam Factory Art Center — інституція сучасного мистецтва в ревіталізованій неоготичній будівлі колишньої «Фабрики повидла», що повноцінно відкрилася в листопаді 2023 року.

Лізавета Герман і Марія Ланько — незалежні кураторки, дослідниці, співзасновниці галереї The Naked Room (Київ) та Ukrainian Emergency Art Fund. З 2014 року дует організував понад 30 виставок та співпрацював із провідними мистецькими інституціями України, зокрема Національним художнім музеєм України, Мистецьким Арсеналом, Goethe–Institut, Британською Радою, Міністерством закордонних справ України та Українським інститутом.

«Дистанціювання»: показ авторського експериментального кіно

Дати: 11 травня 2024
Адреса: Київ, вул. Братська, 6 (Pererva)
Час роботи: 16:00
Ціна квитка: Донат від 50 грн

Організатор_ки: Intimate Cinema, Pererva studio

Показ, організований групою Intimate Cinema та студією Pererva, фокусується на процесах осмислення минулого, усвідомлення пережитого та синхронізації з теперішнім. На події представлять роботи Дарії Ковальчук, Зої Лактіонової, Георгія Гогатадзе, Катерини Конрадової, Ayushi Alva, Олександри Лянної та Софії Левченкової. У них автор_ки міркують про дистанціювання від страшної чи нездоланної реальності, а також про методи повернення з такої «внутрішньої еміграції».

Виставка «Ти годуєш їх, вони годують тебе. Нічого спільного» Ольги Штейн

Дати: 12 травня 2024 — 12 червня 2024
Адреса: Одеса, вул. Софіївська, 5А (Одеський національний художній музей)
Час роботи: Вт–Нд, 11:00–17:00
Ціна квитка: 50/100 грн

Організатор_ки: Одеський національний художній музей 

Постер виставки «Ти годуєш їх, вони годують тебе. Нічого особистого», 2024. Джерело: instagram.com
 Перша персональна виставка Ольги Штейн — виставка-лабораторія, що розгортає у просторі Одеського національного художнього музею своєрідний експеримент. У ньому мисткиня досліджує ферментацію та її зв’язок із суспільними процесами. 5 листопада 2023 року, коли в музей влучила російська ракета, Штейн усвідомила музей як тіло культури, мистецтва та спільноти. Тут вона працює не з фондами і творами, а з музеєм як вмістилищем мистецтва, що потребує захисту, як будь-яке інше тіло. Відкриття — 12 травня о 16:00. 

Українські проєкти за кордоном

Виставка «Ріка кричала, вила, як поранений звір» у Берліні

Дати: 4 травня 2024 — 20 травня 2024
Адреса: Німеччина, Берлін, Mariannenplatz 2 10997 (Kunstraum Kreuzberg)
Час роботи: Чт–Сб, 10:00–22:00, Нд–Ср, 10:00–20:00
Ціна квитка: Вхід вільний

Організатор_ки: Kyiv Biennial, Kunstraum Kreuzberg
Співорганізатор_ки: Центр візуальної культури, Teiger Foundation, Міністерство культури та інформаційної політики України, Український інститут
Куратор_ки: Альона Пензій, Станіслав Битюцький, Олександр Телюк 

Вигляд виставки «Ріка кричала, вила, як поранений звір» в Довженко-центрі, Київська бієнале 2023. Фото: Саша Коваленко. Джерело: kunstraumkreuzberg.de
Вигляд виставки «Ріка кричала, вила, як поранений звір» в Довженко-центрі, Київська бієнале 2023. Фото: Саша Коваленко. Джерело: kunstraumkreuzberg.de
Вигляд виставки «Ріка кричала, вила, як поранений звір» в Довженко-центрі, Київська бієнале 2023. Фото: Саша Коваленко. Джерело: kunstraumkreuzberg.de
 Проєкт досліджує кінематографічну репрезентацію підкорення Дніпра та пов’язані з нею злочини СРСР та сучасної РФ. На прикладі будівництва каскаду Дніпровської ГЕС і його кінематографічної репрезентації виставка презентує темний бік радянської модернізації з її наративом «підкорення» природи, що знаходить продовження в сучасній російській колоніальній ідеології.
 

To read more articles about contemporary art please support Artslooker on  Patreon

Share: