Валерія Плєхотко
Цього року Київська бієнале представила свій головний проєкт у Відні, розгорнувшись на девʼяти різних локаціях. Те, що New York Times назвав бієнале у вигнанні, я б маркувала як важливий прояв можливої міжєвропейської солідарності та підтримки.
Київська Бієнале 2023 — це приклад гнучкості, де стає зрозумілим, що географічний маркер в наші часи не є обовʼязковим, а обличчя проєкту зберігається, перш за все, завдяки ідеї, формі, експозиції, паралельній програмі, вибору художників та робіт. Київська Бієнале завжди буде Київською, незалежно від місця проведення, адже вона базується на певних цілях та сенситивних структурах, як-то робота з архітектурним контекстом міста та його переосмислення, залучення споруд, які не призначені для демонстрації мистецтва, а також зосередженість та популяризація мистецтва Східної Європи та осмислення цього культурного простору, а не на геошрафічному розташуванні. Цей кейс може стати хорошим прикладом для західноєвропейських проєктів, на кшталт Венеційської бієнале та її присутності у місті з огляду на екологію, ігнорування потреб місцевих жителів (саме цій проблемі було присвячено цьогорічний Австрійський павільйон на Архітектурній бієнале 2023). А нам додасть аргументів в боротьбі з комплексом меншовартості: світу дійсно є чому в нас навчитись.
Але повернемось до проєкту у Відні. Під заголовком «Головна виставка» без поетичних назв і тисячі відсилок на автора, який цитує автора, який цитує Тору. Спочатку я прочитала простоту назви як натяк на кураторську самовпевненість, де від глядачів очікується такий рівень обізнаності, де їм не потрібні вводні маркери, як-то назва, для розуміння про що буде виставка. Але в момент, коли я готувалась до написання цієї статті і штудіювала сайт проєкту, в Україні продовжувались російські бомбардування, вірмени після десятимісячної блокади Азербайджану були вимушені залишити Нагірний Карабах, розпочалась атака ХАМАС в бік Ізраїлю, а відповідно й операція ЦАХАЛ, Турин, де я мешкаю, охопили масштабні протести на підтримку Палестини, українські міста продовжували руйнувати. В моменті, коли світ продовжує захлинатися насиллям, неоколоніалізмом та силовими протистояннями, чи дійсно ми потребуємо поетичних назв? Ще пару років тому щось на кшталт «Головна виставка» під українським брендом, справді було б занадто самонадіяно, враховуючи загальну тенденцію західного світу відмежовуватись від тієї частини материка, що називають Східною Європою. Сьогодні ця очевидність приваблює. Все чітко: тут бієнале, і тут її головний проєкт. Хоч так можна закрити гештальт в бажанні зрозумілості.