Фічери

Нова виставка Іллі Чичкана «Психодарвінізм. Практичний гуманізм» в Музеї сучасного мистецтва Одеси

14 липня, 2021

Музеї сучасного мистецтва Одеси 16 липня відкриває виставку Іллі Чичкана "Психодарвінізм. Практичний гуманізм". Новий цикл робіт присвячений шедеврам класичного реалістичного живопису. Художник іронізує над ідеологічним впливом видатних творів мистецтва та пропонує по-новому поглянути на культурну спадщину минулих епох. Виставка являє собою імітацію камерної музейної зали, де сконцентровані твори, які «повинен знати кожен». Цей зразковий зал — карикатура, криве дзеркало музею, де Чичкан висміює музейний пафос та відкидає традицію поклоніння імперському канону та уявної складності мистецтва.

Сам художник каже про свій довгостроковий проєкт: «Людина розумна прямоходяча заходить до музею з острахом й цікавістю, ніби її предок-примат. Обох лякає невідомість, адже мистецтво подібне до джунглів: загубитися легко, а віднайти сенс дещо складніше». “Психодарвінізм” — термін, що об’єднує вульгаризоване розуміння праць Дарвіна, Маркса і Фройда: в процесі еволюції людини з мавпи зробила не праця, а секс та агресія.

«Пандемія продемонструвала непереборну рівність біологічного виду homo sapiens: хвороба бідняка в Китаї відгукнулася в маєтку принца Уельського. Проблема економічної та правової нерівності наразі можна визначити як біологічну загрозу. Одну з тих, що перетворює наш світ з глобалізованого в глобальний, де все пов’язані з усіма, хочемо ми цього чи ні», — пише арткритик Костянтин Дорошенко. Нідерландський вчений Франс де Валь опублікував дослідження «Політика у шимпанзе», яке вже сорок років перевидають, вивчають в західних соціологічних інститутах. Воно доводить, що ієрархічність, маніпуляції сексуальністю, боротьба за владу з інтригами й коаліціями існують у приматів поза культурою та цивілізацією. Чичкан нагадує нам про ці первинні особливості.

«У світовій культурі мавпа майже завжди є шаржем на людину. Критика «природи» пробивається крізь “культуру”, звідси й “психодарвінізм” в назві проєкту. Але у Чичкана неможливо не помітити, що художник ідентифікує себе з усіма героями. За великим рахунком всі його роботи — автопортрети», — говорить Марат Гельман.

Велич моральних авторитетів, непохитна цінність культурних кодів переосмислюється з точки зору реального, практичного гуманізму, в основі якого не ідеї й зразки антропоцентризму, а право кожного виду бути собою.
 
Куратори проєкту: Марат Гельман, Андрій Сігунцов
На відкритті гратиме DJ Філ Перловський та група SHO
 Share: