/var/www/cdpolya9961/data/www/artslooker.com/wp-content/themes/looker
https://artslooker.com/wp-content/themes/looker

Скульптор Astian Rey про містицизм в мистецтві та співпрацю з арт-дилером Владом Тузовим

366
Скульптор Astian Rey

Скульптор Astian Rey

Тривалий час скульптура пропагувала або виключно естетичну красу форми, далеку від будь-якого філософського змісту, або ж слугувала ідеологіям. Та на прикладах робіт авангардистів, на кшталт Шагала й Матісса, скульптура формального жанру набуває не тільки естетичної, а й колекційної та інвестиційної привабливості. Сьогодні в Україні відбувається так зване «скульптурне відродження», і одним з прикладів унікального пластичного мислення є творчість скульптора Астіана Рея (Astian Rey). Автор досліджує тему самопізнання, пошуку гармонії і способи взаємодії людини зі Всесвітом. Його роботи – це переосмислення втрачених фрагментів буття, що виходять за рамки усталених гіпотез. Більшість скульптурних образів відтворені Астіаном у  монолітних матеріалах та металі, і виникають на основі синтезу космології, нетрадиційних наукових досліджень та міфології. ArtsLooker поспілкувався з митцем про його містичну спрямованість, знакові роботи, перемогу на BlockChain Art-Hackathon та специфіку співпраці з арт-дилером Владом Тузовим. 

З чого почався ваш мистецький шлях?

Появі любові до мистецтва я завдячую своєму дідусю, художнику Геннадію Задніпряному. До речі, він і досі викладає в університеті Бориса Грінченка, на факультеті образотворчого мистецтва, який я успішно закінчив в 2010 році. Мій дідусь є відомим українським графіком, який все життя працює над оформленням конвертів та поштових марок, що виходять мільйонними накладами. Певно, з таким наставником мій шлях вже був визначений (посміхається).

Часто художник асоціюється з якимось одним твором. З якою роботою асоціюєте себе ви?

Передусім – це скульптурна серія «Спостерігач» («Observer»). Вона цілком точно відображає мою життєву позицію – «те, що ми робимо у житті,  є нашою взаємодією зі Всесвітом. Та щоб зрозуміти буття, варто поглянути у дзеркало. Як на мене, це дуже важливий інструмент для самоусвідомлення, який дає змогу спочатку зрозуміти, а згодом й осягнути істину: «все, що існує поза нами, насправді, є невід’ємною частиною нас».

Astian Rey, Серія «Спостерігач»

Astian Rey, Серія «Спостерігач»

Чому для творчого акту самовираження ви обрали саме скульптуру?

Гадаю, саме об’єм дозволяє найбільш точно передати ідею, показати предмет  з різних ракурсів. Така своєрідна «багатовимірність» роботи породжує її полізмістовність, а цей прийом найкраще розкривається саме в скульптурі.

Чи не замислювалися ви про відхід від інтер’єрної до паркової скульптури?

Час від часу я займаюся і парковими проектами. Наприклад, скульптурна серія «Спостерігач» («Observer») є як indoor, так outdoor-скульптурою. Один з уже реалізованих – скульптура «Архангел» («Archangel») на території готельного комплексу Edem Resort, розташованого неподалік від Львову. В 2017, беручи участь в арт-резиденції «Примарність геніальності», керівництво запропонувало мені створити нову роботу, поповнивши їх скульптурний парк. Тоді я досліджував тему взаємозв’язку духовних і фізичних сфер буття, тому скульптура присвячена саме темі незримої підтримки вищих сил, втілених в образі тендітного, виконаного в каркасній техніці, ангела, що підтримує Всесвіт, що зафіксований в монолітній конструкції з іржавого металу.

Astian Rey, «Архангел»

Astian Rey, «Архангел»

Ви також працюєте з інсталяцією. У чому її суттєва відмінність від скульптури?

Скульптура краще передає реалістичність об’єкту, інсталяція – абстрактну, майже невловиму, ідею. Мої інсталяції – це просторові композиції з різних матеріалів, в той час як у скульптурі я прагну до монументалізму.

Якими художниками надихалися в момент свого становлення?

Мені подобається Ансельм Кіфер, що зазнав значного впливу філософії кабали, містики й алхімічних практик. В процесі створення власних робіт він дивним чином використовує міфологічний спосіб мислення. Та найбільш вражаюче те, що він зі своїм мистецтвом є одним цілим, що і для мене є визначальним у творчості. Також мені імпонують мистецькі пошуки Миколи Реріха. Він був людиною свого покликанн: все життя шукав істину, намагаючись зафіксувати її на полотні.

Чи могли б ви розповісти про своє мистецтво на прикладі кількох знакових робіт?

Першою, важливою для мене, є скульптурна композиція «Гармонія прогресу» («Harmony of progress»). З нею я отримав перше місце у світі на знаковій події Block Chain Art-Hackathon. Це космічний простір у кубі, з метеоритами й астрономічними об’єктами. В нього вписані металеві стрілки, які показують напрямок руху. Ідея твору полягає у відображенні безперервного руху: галактик, планет, елементів, атомів, думок і подій у Всесвіті.

Astian Rey, «Гармонія прогресу»

Astian Rey, «Гармонія прогресу»

Інша, не менш значуща, вже згадана робота «Спостерігач» («Observer»). Вона про наслідок закону дзеркала – принцип бумерангу – все те, що ми робимо, повертається назад. У кожної причини є свій наслідок, і  навпаки. Ця скульптура поєднує у собі фактури, які відображають текучість часу – сталевий блиск та іржа. Людина завжди перебуває між минулим і майбутнім, здатна взаємодіяти з ними, переступаючи через дзеркало часу.

Astian Rey, серія «Спостерігач»

Astian Rey, серія «Спостерігач»

Третя робота – бюст «Ліліт» («Lіlіt»), що знаходиться в приватній колекції. Вона є важливою для мене в тому сенсі, що це мій перший твір із бетону, каміння й металу.  В образ Ліліт я вкладав знання, яке довгий час черпав з міфології, космології та сакральних вчень. Перша дружина Адама – суперечливий персонаж, що спонукає глядача до роздумів. Окрім того, я вважаю, що Ліліт як міфологічний елемент – більш оригінальна постать, аніж Єва, адже продемонструвала відхід від традиції. Вона уособлює концепцію, яка прослідковується і у ведичній, і в кабалістичній традиції, про те, що людина прийшла у світ задля того, аби наблизитись до Бога, а не бути його рабом.

Astian Rey, «Ліліт»

Astian Rey, «Ліліт»

Отже, ваші роботи тяжіють до архаїчного та сакрального. З чого починається процес конструювання художнього образу?

Я читаю багато літератури, досліджую теми, які мене цікавлять, і в цьому потоці пізнання народжуються образи. Зазвичай я бачу їх цілісними, з усіма елементами та деталями. З ескізами майже не працюю. На мій погляд, це шаблонна академічна звичка, від якої намагаюсь відійти. Ескізи необхідні лише для того, щоб розуміти пропорції та масштаб майбутнього твору, а не вберегти себе від помилок.

Яку техніку зазвичай використовуєте? Художній задум залежить від форми скульптури або ж навпаки?

Можу з впевненістю сказати, що це моя авторська техніка, аналогів якої я досі не зустрічав. На сьогоднішній день, ми з Владом Тузовим запатентували мою техніку й отримали охоронний документ на використання її у всьому світі. Через любов до монолітних форм, я працюю із сумішами різного роду, використовуючи техніку ліплення. Та для цього матеріал потрібно добре відчувати, відслідковувати момент його ідеальної консистенції. Звісно, набагато більше зусиль йде на підготовчі роботи.

Кожну роботу я створюю вручну, без лиття, тому поняття «тиражна робота» для мене досить умовне. Моя скульптура в тиражі – особлива, ексклюзивна і завжди вирізняється поміж інших.

Чим ви керуєтеся, приймаючи рішення робити скульптуру однотонною або додавати колір?

Для мене ніколи не стоїть вибір між монохромною та кольоровою пластикою. Я завжди намагаюсь передати природну фактуру кольором. Зараз мені дуже подобається іржа, кам’яні породи і дерево, тому гама моїх робіт повторює саму вічність природи.

Чи відносите себе до митців екзистенційної спрямованості? Яким чином вам вдається заглиблюватися у «вічні теми», перебуваючи в середовищі, де в мистецтві чи не основним є саме соціально-політичний радикал?

Мені більше імпонує термін «містицизм», тому я відношу себе до художників-містиків. Політика – це лише частина гри під назвою «життя». Моя мета – пізнати буття у всій його повноті, отримати неповторний досвід. Я не прагну лише прикрашати світ своїми скульптурами, а хочу, аби люди, дивлячись на мої твори, усвідомлювали його мінливість й величність водночас.

Якщо поділяти мистецтво на емоційне та раціональне, до якого можна віднести ваше?

Гадаю,  тут неможливо дати однозначну відповідь, адже раціональна сфера завжди знаходиться під впливом емоційного інтелекту. Мої образи народжуються від знання, проте знаходять вираження саме в чуттєвій формі.

Чи не вважаєте ви, що дилерський контракт, який наразі підписаний у вас з арт-дилером Владом Тузовим, означає певні рамки, виходити за які неможливо? Що входить в коло його обов’язків?

На щастя, мій арт-дилер, Влад Тузов, надає мені повну свободу для  творчості й реалізації. Наші стосунки побудовані на довірі, радше навіть дружбі, адже кожен з нас професійно виконує свою роботу, а ще, загалом, ми обидва займаємося творчістю: він – бізнесом, я – мистецтвом. Мета нашої співпраці з Владом Тузовим – вийти на якісно новий рівень взаємодії мистецтва з глядачем: від промоції в медіа до виставкової діяльності. Він займається логістикою, пошуком виставкових майданчиків та потенційних покупців, оформленням належних документів та створенням затишної майстерні.

У найближчому майбутньому готуємо персональну виставку, а також плануємо презентацію скульптурної серії «Спостерігач»(«Observer») у США та Європі, а також  створення технічно-новаторського каталогу робіт.

Як художнику, який працює з ранку до ночі в майстерні, потрапити в поле зору покупців та колекціонерів? Яким чином, на ваш погляд, правильно обрати дилера?

Майстерня для митця – це найсвятіше місце його творчої реалізації, проте якщо не виходити за її межі, арт-система також не буде розвиватись належним чином. Митцю варто бачити, що продукують інші, аби краще розуміти свої власні вподобання. Головна місія художника – творити, а решту питань доцільніше делегувати саме дилеру. На мою думку, хороший дилер – той, який вміє налагодити комунікацію з покупцем таким чином, аби не напружувати цим автора. Тобто створити умови, аби у колекціонера не виникало потреби відволікати художника питаннями, пов’язаними з документами чи фінансовими операціями.

Astian Rey. Металеві барельєфи

Astian Rey. Металеві барельєфи

Наразі ви почали працювати над барельєфами. Якою буде нова серія?

Так, і досить нещодавно. Роботи виконані в авторській техніці на доволі монументальному «полотні» з наплавленнями. В цій серії я прагну поміркувати над питанням «справжності» та «геніальності» мистецтва – міфу, що супроводжує його протягом всієї історії людства.

Спілкувалася Роксана Рублевська

18.04.2019

Схожі записи