Давид Чичкан: художні твори між політикою та мистецтвом
Авторка: Яна Качковська
Архів мистецтва воєнного стану відстежує творчість близько 220 художників, художниць і мистецьких груп. Однак серед них є принаймні один, що не вважає себе художником. Давид Чичкан стверджує, що професія рисувальника відповідає йому більше, аніж художника. Він у першу чергу намагається поширити свої політичні погляди та використовує для цього мистецтво та систему мистецтва як інструменти, що допомагають утілювати та просувати задум у маси. Чичкан неодноразово заявляв, що не цікавиться сучасним мистецтвом та вважає, що на нього невиправдано витрачають багато ресурсу. Зокрема у інтервʼю для Your Art художник зазначає, що «на сучасне мистецтво йде певна кількість ресурсів, і я не зовсім розумію навіщо. Я причетний до сучасного мистецтва лише тому, що мені потрібні гроші, а не визнання». На його думку, художником є кожен, проте не у всіх є сприятливі обставини, аби реалізувати свій творчий потенціал.
Тож складається ситуація, коли художник не вважає себе художником, а сучасне мистецтво загалом чимось цінним чи корисним, проте його запрошують брати участь у виставках сучасного мистецтва та робити власні виставкові проєкти у галереях та музеях. Словом, Чичкан використовує інститут мистецтва для поширення лівих політичних поглядів та для того, аби заробити на життя. Чичкан не серйозно ставиться до інституцій чи майданчиків, які присвячені «так званому сучасному мистецтву», а використовує їх лише для заробітку, поширенню своїх ідей та можливості відвідати європейські країни. Проте, ці інституції, які митець використовує у власних цілях, запрошуючи його брати участь у своїх виставках, визнають його як сучасного художника. Чому Чичкан розглядає інститут мистецтва як більш придатний для політичної комунікації, аніж безпосередньо політичні інститути — парламент, політичні партії чи громадські організації? Тематика та її реалізація у роботах Чичкана допоможуть у цьому розібратися.