/var/www/cdpolya9961/data/www/artslooker.com/wp-content/themes/looker
http://artslooker.com/wp-content/themes/looker

Владислав Тузов: «Основний критерій успіху – якість твоєї експертизи»

Арт-дилер та куратор, Владислав Тузов / Фото: artslooker.com

Арт-дилер та куратор, Владислав Тузов / Фото: artslooker.com

Професія арт-дилера зявилася в Україні відносно нещодавно, проте вже за 10 років стала користуватися неабиякою популярністю серед колишніх менеджерів і галеристів. Впливовість дилера визначається здатністю просувати художників, формуючи попит на їх мистецтво і виховуючи нових колекціонерів. Деякі дилери можуть заздалегідь передбачити тенденції ринку і навіть суттєво вплинути на смаки потенційних клієнтів. Ті, хто мають справу із сучасним мистецтвом, демонструють роботи митців у музеях, престижних виставкових просторах та на світових арт-ярмарках, беручи відсоток з вартості кожного продажу.  

Журналіст ArtsLooker Роксана Рублевська зустрілася з арт-дилером, науковцем і власником компанії «Tuzov Art Group» Владиславом Тузовим, щоб детальніше розпитати про специфіку роботи дилера.

Що визначає успіх дилера в нашій країні, де  ринок предметів мистецтва тільки починає формуватися?

Однією з найважливіших особистісних якостей в цій професії є комунікабельність, вміння встановлювати потрібні контакти задля подальшої співпраці. Коли ти володієш мистецтвом спілкування, отримуєш не тільки зв’язки й хвилинні продажі, а формуєш коло друзів, які згодом стають твоїми постійними клієнтами. Отже, постає необхідність регулярного відвідування  арт-подій. Як наслідок, це вимагає від дилера певної публічності, якою в жодному разі не можна нехтувати. Основний критерій успіху – якість твоєї експертизи. Як науковець можу сказати, що вчена ступіть в галузі мистецтва не завадить, проте ця умова не є обов’язковою. Визначальними все ж таки залишаються: розуміння механізмів функціонування ринку, загальна обізнаність та соціальна активність.

IMG_7490

В Україні досі немає спеціальної освіти за таким фахом. Як зацікавленим у цій професії отримати потрібну теоретичну і практичну базу?

Як вихід – навчатися закордоном. Сьогодні профільну освіту можна отримати в Росії та країнах Європи. Щоправда, мені вистачило двох вітчизняних вузів і аспірантури, щоб почуватися впевнено у своїй справі.

До речі, що посприяло такому незвичному вибору професії, адже за першою освітою ви – економіст? Як опинилися в сфері мистецтва?

Після закінчення Національного авіаційного університету, я працював у митній службі, де довгий час займався розподілом культурних цінностей, конфіскованих на кордоні України. Ними ставали неправильно ввезені предмети сучасного і класичного мистецтва, ікони та антикваріат. Протягом п’яти років повз мене пройшли сотні експертних висновків. В якийсь момент я зрозумів, що хочу пов’язати своє життя з мистецтвом. Отримавши другу вищу освіту і наукову ступінь, мені запропонували приєднатися до команди Інституту проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, де я зайняв посаду Директора з питань виставкової діяльності.

IMG_7494

Дилер необов’язково має бути мистецтвознавцем-експертом?

Якщо він несе відповідальність за якість та формування чужих колекцій, то має бути експертом. Його освіту підтверджують документи та багаж знань, проте деякі дилери настільки досконало відчувають попит і вміють формувати пропозицію, що можуть розповісти більше за мистецтвознавців. Моя спеціалізація – ікони, стародруки і сучасне мистецтво. Отже, якщо мені потрібна консультація з приводу класичного живопису чи антикваріату, я звертаюся до своїх колег.

Працюючи арт-дилером, ви укладаєте контракт, перш ніж продавати і виставляти художника? Чи існують для автора якісь обмеження?

На відміну від Європи, все що пов’язано з паперами в Україні – сприймається як недовіра до майстра, і це дивне ставлення необхідно змінювати. Останнім часом я розумію, що укласти договір, де були б прописані всі умови співпраці,  – це простий спосіб убезпечити себе від подальшого шахрайства. Річ у тім, що не всі автори виявляються порядними, деякі «забувають» віддати необхідний відсоток, коли продають роботи з майстерні. Я не тримаю своїх художників на короткій мотузці. Інколи вони паралельно працюють з іншими дилерами та галереями, сплачуючи певну частку за мій постійний патронат.

Як художнику потрапити в поле зору арт-дилера?

Щодня я отримую десятки листів від художників, які прохають мене реалізувати їх роботи, а також здійснити експертну оцінку їх вартості. Багатьом доводиться відмовляти. Селекція має бути максимально жорсткою, адже чиясь майбутня колекція – твоє портфоліо. Якщо автор хоче співпрацювати, йому необхідно надати роботи, які мене зацікавлять. Якість мистецтва падає, коли художник намагається продавати себе самостійно. Тоді в нього не залишається часу на творчість, він шукає покупців і в їх очах виглядає безглуздо. Я завжди акцентую увагу на тому, що митці повинні виходити з одноосібних продажів, які вони здійснюють зі своїх майстерень, звертаючись до галерей і дилерів. Кожен має виконувати свою роботу.

IMG_7492

Як довго ви працюєте з одним художником та формуєте його бренд?

Існує поняття «арт-інкубатор», я займаюся підтримкою проектів молодих художників на всіх етапах розвитку: від розробки ідеї до її комерціалізації. Звісно, створивши бренд, мені вигідно працювати з ним якомога довше. Ми починаємо з участі в торгах вітчизняних аукціонів, і тільки після появи попиту в Україні, ідемо закордон. Чому не навпаки? Я знаю багато авторів, які виставлялися в світі, проте через певний час виявилися непотрібними там, а на батьківщині про них ніхто не чув. Сучасне мистецтво засноване на бренді, тому значно дешевше зробити його тут.

За яким принципом вибираєте авторів, якими потім опікуєтеся?

Я впевнений, що необхідно працювати виключно з тими митцями, мистецтво яких я готовий придбати сам. Неможливо реалізувати матеріал, який тобі не подобається, адже ти не зможеш правильно презентувати його клієнту. Я звик покладатися на свій смак.

Мені здається, що вибагливому колекціонеру недостатньо просто смаку дилера, адже він має свій власний.  Чи не так?

На мій погляд, справжні колекціонери працюють виключно в інвестиційному плані. Їх сховища переповнені предметами мистецтва. Найчастіше я працюю із сегментом покупців, які хочуть придбати картину, щоб оформити своє помешкання. Інша моя мета – зробити з покупця нового свідомого колекціонера.

IMG_7503

Чи існує конкуренція за колекціонерів між дилерами в Україні?

Колекціонерів практично немає. Їх декілька десятків на всю країну, а їх колекції вже давно повністю сформовані. Виключення становить ситуація, коли хтось бажає зробити іншому подарунок. В такому разі вони самостійно обирають дилера, до якого хочуть звернутися за допомогою.

Чи вважаєте ви, що війна з РФ відрізала вихід предметів мистецтва на російський арт-ринок?

Ні, я так не вважаю. Їм зрозуміле наше мистецтво. До того ж воно більш вільне, ніж російське, тому його охоче купують. Продажі знизилися, щоправда, не набагато. З часом воно буде користуватися ще більшим попитом, адже має потрібний «нерв».

Які арт-події дилер має відвідувати обов’язково?

Основні заходи для відвідування — це, звичайно, аукціонні торги Sotheby’s, Phillips та Christie’s, бажано зі своїм лотом. Окрім того, дилер має обов’язково приїздити на арт-ярмарки: FIAC, Frieze, SCOPE, Art Basel, щоб розуміти світові тенденції.

Також ви займаєтесь питанням інтелектуальної власності. Чи могли б розповісти про це докладніше?

Я закликаю всіх художників реєструвати свої твори, аби потім не звинувачувати один одного у плагіаті. Якщо робота юридично захищена, достатньо просто подати позов. Як показує світова практика, на судових розглядах можна заробити величезні гроші і відстояти свою правоту.  

IMG_7521

На ваш погляд, яка основна проблема вітчизняної арт-системи?

Основна проблема –  відсутність законодавчого врегулювання з питань меценатства та благодійності. У бізнесменів-колекціонерів немає жодних пільг, які б мотивували їх інвестувати в мистецтво. Це те, головне, з чим ми повинні розібратися якнайшвидше.

Автор: Роксана Рублевская

03.06.2017

Схожі записи