Топ 10 найдорожчих аукціонних продажів світового мистецтва

ро

Рейтинг створено за даними торгів провідних міжнародних аукціонних будинків станом на 1 січня 2017 року. До рейтингу було відібрано по одній найдорожчій роботі кожного автора.

1) Пабло Пікассо. «Алжирські жінки (версія «О»)», 1955. Christie’s. 11 травня 2015. $179,4 млн.

picasso-femmes-alger-1955

Одне із найдорожчих полотнів «Оголена на тлі бюста і зеленого листя» (1932), було продано 4 травня 2010 за $ 106, 5 млн., тим самим п’ять років утримувало рекордну планку аукціонної ціни для робіт Пікассо і три роки — для всього арт-ринку, поки 12 листопада 2013-го її не зрушив зі світового п’єдесталу триптих Бекона.

11 травня 2015 був встановлений новий рекорд за полотно Пабло Пікассо «Алжирські жінки (версія «О»)» 1955, було заплачено $ 179,4 млн., що зробило його найдорожчим не тільки для його автора, але і для всього світу. Але мова, звичайно, йде про рекорд тільки для творів мистецтва, проданих на відкритих аукціонних торгах. У приватних угодах досягалися і більш високі результати (за чутками, поточний рекорд у сфері приватних продажів — $ 300 млн за картину Поля Гогена), проте ціноутворення в цій області ринку досить суб’єктивна річ, а тому нами не розглядається.

Робота Пікассо «Алжирські жінки (версія «О»)» походить з колекції Віктора і Саллі Ганц (Victor and Sally Ganz). Ця сімейна пара з Нью-Йорка, незважаючи на скромний достаток, зуміла за п’ятдесят років створити колекцію, яка на аукціоні в 1997 році принесла $ 206,5 млн. При цьому на покупку всіх цих робіт подружжя Ганц витратили сумарно близько $ 2 млн. Одним з перших в їхній колекції з’явився портрет Марі-Терез Вальтер пензля Пікассо (знаменита картина «Сон»): у 1941 році Віктор Ганц купив її за $ 7 тисяч, а в 1997-му продав за $ 48,4 млн. А що стосується роботи «Алжирські жінки ( версія «О»)», то її попередня оцінка на аукціоні 1997 становила $ 10-12 млн, а ціна молотка досягла $ 31,9 млн. Майже двадцять років потому результат «Алжирських жінок» в 5,6 рази перевищив результат 1997 року.

2) Амедео Модільяні. «Оголена, що лежить», 1917-1918. Christie’s. 9 листопада 2015. $170,4 млн.

оо

Це друга рекордна сума, яка була заплачена на відкритих торгах (після «Алжирських жінок» Пікассо). Тепер Модільяні — п’ятий у списку найдорожчих художників у світі (після Гогена, Сезанна, Ротко і Пікассо). Продавець — мистецтвознавець і куратор Лаура Маттиоли Россі, спадкоємиця колекції італійського магната Джанні Маттиолі.

Рекорд картини «Оголена, що лежить» можна вважати феноменальним ще й тому, що жодна живописна робота художника ніколи і близько не підходила до подібних цифр: раніше тільки вісім його картин переступили аукціонну планку в $ 30 млн. З 2010 року ціновий рейтинг живопису Модільяні очолювала «Оголена , що сидить на дивані», продана за $ 68,96 млн із урахуванням комісії аукціонного будинку Sotheby’s.

«Оголена, що лежить» входить в серію полотен, створених Модільяні на замовлення його друга — поета Леопольда Зборовски. Ці роботи, на яких зображені здебільшого оголені жінки, увійшли в експозицію виставки, що відкрилася майже 100 років тому в галереї в Парижі, і викликали тоді справжній скандал. Виставка пропрацювала лише кілька годин і була закрита правоохоронцями, які порахували її непристойною.

На торгах 9 листопада за «Оголену, що лежить» торгувалися не менше шести претендентів протягом 9 хвилин. Переможцем став покупець, який робив ставки по телефону. Через деякий час стало відомо, що роботу купив китайський мільярдер Лю Іцянь (Liu Yiqian). Новий власник повідомив, що планує перевезти її в Шанхай, де разом з дружиною Ван Вей (Wang Wei) відкрили два приватних музея. У світі Лю Іцянь відомий як «магнат-таксист».

3) Френсіс Бекон.  «Три ескізи з Люсьєном Фрейдом», 1969. Christie’s. 12 листопада 2013. $ 142,4 млн.

Frensis-Be`kon-Tri-nabroska-k-portretu-Lyusena-Freyda

На торгах післявоєнного і сучасного мистецтва Christie’s 12 листопада 2013 триптих Френсіса Бекона «Три ескізи з Люсьєном Фрейдом» був проданий за приголомшливу суму — 142,4 мільйона доларів. Така висока ціна — рекордна для художника і для всього арт-ринку – була несподіваною, ніж закономірною. До торгів триптих оцінювався від 85 мільйонів доларів. Попередній рекорд для робіт Бекона, що тримався з 2008 року, був якраз в районі 85 мільйонів — а якщо точніше, то становив 86,281 мільйона доларів. Стільки на торгах Sotheby’s в Нью-Йорку 14 травня 2008 заплатив за «Триптих» 1976 Роман Абрамович.

Позував Бекону для цього триптиха не менш відомий його колега Лусьєн Фрейд. Художники Лусьєн Фрейд і Френсіс Бекон познайомилися в 1945 році і дружили протягом десятків років, хоча і змагалися один з одним у професійному плані. Фрейд і Бекон неодноразово писали портрети один одного.  Френсіс Бекон вважав цей триптих однією з кращих своїх робіт

Покупцем виявилася американська мільярдерка, співвласниця мережі казино Wynn Casino Empire Елейн Уїнн.

4) Альберто Джакометті. «Вказуюча людина»,  1947. Christie’s. 11 травня 2015. $141,3 млн.

Альберто Джакометті — найбільш високо оцінюваний (в буквальному сенсі) класик світової скульптури. Його висохлі, майже безтілесні фігури, що символізують відчуженість і самотність людини в сучасному світі, незмінно досягають високих цін на аукціонних торгах. Деякий час Джакометті навіть обганяв всіх живописців разом узятих: 3 лютого 2010 скульптура «Людина, що йде І» була продана за $ 104,3 млн. Це, до речі, був перший у світі аукціонний лот, що подолав поріг в $ 100 млн.

Більше п’яти років потому скульптура ««Вказуюча людина» (1947) досягла нових аукціонних висот: результат (з урахуванням комісії) склав $ 141,3 млн. Це рекорд не тільки для Джакометті, але і для всього ринку скульптури.

Сьогодні скульптура «Вказуюча людина» є в колекції МоМА, Тейт Модерн і ще двох музеїв. Всі інші три примірника зберігаються в приватних колекціях і зібраннях різних фондів. Той екземпляр, що був виставлений на торги, імовірно, єдиний, що був розфарбований вручну самим Джакометті. У 1953-му він був куплений в галереї П’єра Матісса відомими колекціонерами Фредом і Флоренс Олсен. З 1970 року скульптура належала одній приватній колекції, з якої і була вперше в історії виставлена ​​на торги. Як розповіли організатори аукціону, вони пропонували власнику гарантію, проте він відмовився, сказавши, що якщо річ залишиться непроданою, то він залишить її собі. «Він, можливо, трохи засмутився, що її дійсно купили», — прокоментував представник Christie’s.

5) Едвард Мунк. «Крик»,1895. Sotheby’s. 02 травня 2012. $ 119,9 млн.

The_Scream

Робота Едварда Мунка «Крик» на торгах Sotheby’s була куплена за $ 119 922 500. З таким результатом пастель 1895 обійшла роботу самого Пабло Пікассо (Pablo Picasso) «Оголена на тлі бюста і зеленого листя» (яка, протрималася на вершині рейтингу два роки без двох днів).

Картина — одна з чотирьох існуючих версій відомого сюжету і єдина що знаходилася в приватних руках (три інші знаходяться в норвезьких музеях). Вона унікальна ще й тим, що на рамі, зробленої самим художником, червоною фарбою написано його вірш: «Мої друзі проїхали далі, / А я залишився позаду, / Тремтячи від тривоги: / Я відчував оглушливий Крик Природи. Е.М. ».

Робота була виставлена ​​на торги норвезьким бізнесменом Петтером Ольсеном (Petter Olsen), сином одного сусіда Мунка Томаса Ольсена (Thomas Olsen), який придбав її в 1937 році.

Придбав її американський мільярдер власник приватної інвестиційної компанії Apollo Global Management  Леон Блек.

6) Енді Уорхол. «Срібна автокатастрофа (Подвійна аварія)». 1963. Sotheby’s. 13 листопада 2013. $ 105,4 млн.

Silver_Car_Crash_by_Andy_Warhol_(1963)

На торгах післявоєнного і сучасного мистецтва Sotheby’s 13 листопада 2013 (наступного дня після аналогічних торгів Christie’s, де триптих Френсіса Бекона був проданий за 142,4 мільйона) шовкографія Енді Уорхола «Срібна автокатастрофа (Подвійна аварія)» встановила новий світовий рекорд на твори художника — 105,4 мільйона доларів. Ця робота так само, як і «Зелена катастрофа», відноситься до великого циклу «Смерть і катастрофи», в якому художник відображав підсумки трагічних дорожньо-транспортних пригод.

«Срібна автокатастрофа (Подвійна аварія)» входить до групи чотирьох робіт Уорхола 1963 із зображенням автокатастроф. Інші три роботи із серії зберігаються в музеях, і тільки «Срібна автокатастрофа» залишається в приватних руках. Робота володіє прекрасним провенансом: вона побувала в колекціях Гюнтера Закса (Gunter Sachs), Чарльза Саатчі (Charles Saatchi) і Томаса Амманна (Thomas Ammann). На торги Sotheby’s роботу виставив приватний європейський колекціонер, який володів нею більше 20 років. Картина була продана  анонімному покупцеві.

7) Рой Ліхтенштейн. «Медсестра», 1964. Christie’s. Нью-Йорк 9 листопада 2015. $ 95,4 млн.

15411

Роботи Роя Ліхтенштейна (1923-1997) складно з чимось сплутати: славу йому принесли живописні твори на основі багаторазово збільшених картинок з коміксів. Як і всі художники поп-арту, Ліхтенштейн зводив об’єкти масової культури в статус творів високого мистецтва.

Ціни на твори Роя Ліхтенштейна переступили семизначний поріг ще в кінці 1980-х, однак тільки з початку 2000-х (вже після смерті художника) почалося стрімке зростання ринку його робіт, що призвело до аукціонного рекорду — $ 95 365 млн. Отже, поріг в $ 5 млн робота Роя Ліхтенштейна вперше переступила в 2002 році; 10-мільйонна планка була взята в 2005 році, а в 2012-му за картину «Спляча дівчина» заплатили вже $ 44,9 млн. Цього ж року роботи Роя Ліхтенштейна вийшли на один ціновий рівень з картинами Клода Моне, поп-арт став коштувати стільки ж, скільки шедеври імпресіонізму. Речі Ліхтенштейну подобаються колекціонерам з усього світу: за ту ж «Сплячу дівчину» торгувалися клієнти з Китаю, США, Латинської Америки і Європи.

«Медсестра» демонструвалася на перших великих персональних виставках Ліхтенштейну в Музеї Гуггенхайма в Нью-Йорку і у Новій національній галереї в Берліні (обидві виставки пройшли в 1969 році). Робота зберігалася в колекції одного з перших збирачів поп-арту, ексцентричного Леона Краушера, який, якщо вірити мистецтвознавцю Річарду Польські, одного разу сказав: «Поп-арт це мистецтво сьогоднішнього дня. Все інше — це мотлох, старовина. Ренуар? Я терпіти його не можу. Картинки для спальні. Всі однакові. Те ж саме я можу сказати про всіх цих абстрактних експресіоністів. Декор. У них немає сатири, немає сьогоднішнього дня, немає веселощів».

8) Густав Клімт. «Портрет Аделі Блох-Бауер II». 1912. Christie’s. 08 листопада 2006. $ 87,936 млн.

12

Густав Клімт — визнаний новатор, засновник Віденської Сецесії (інституту, який відмовився від академізму у творчості), художник, не раз шокував публіку в свій вже аж ніяк не пуританський час. З ім’ям Клімта ходять таємничі чутки про те, що в саду художника, де він черпав натхнення, ходили оголені жінки, включаючи дам аристократичних кіл. Клімт був досить затребуваний вже за життя, причому йому вдалося домогтися як визнання офіційних властей, ставши втілювачем ідей національного символізму так і прихильності найвпливовіших і найбагатших приватних замовників.

Всласне кажучи, «Портрет Аделі Блох-Бауер II» (1912) — це не найдорожче з відомих творів Густава Клімта. Незадовго до цієї рекордної аукціонної угоди пройшла інша — приватна закрита. Інше зображення тієї ж пані — «Портрет Аделі Блох-Бауер I» 1907 року — було за посередництва Christie’s придбано влітку 2006 року парфумерним магнатом Рональдом Лаудером за 135 мільйонів доларів.

Продаж спадкоємцями творів Клімта з колекції Фердинанда Блох-Бауера — унікальний випадок, коли на ринку з’являються речі світового «музейного» масштабу в буквальному сенсі цього слова. Твори такого рівня з’являються на ринку раз на кілька десятиліть, тому і ставки високі.

9) Марк Ротко. «Помаранчеве, червоне, жовте». 1961. Christie’s, 8 травня 2012. $ 86,9 млн.

орп

8 травня 2012 на торгах післявоєнного і сучасного мистецтва Christie’s полотно «Помаранчеве, червоне, жовте» 1961 продано за 86,9 мільйона доларів з урахуванням комісії. Твір походить із колекції пенсільванського мецената Давида Пінкуса. Роботу розміром 2,4 на 2,1 метра Давид і його дружина Геррі купили в Marlborough Gallery, а потім на тривалий час дали її в оренду Філадельфійському художньому музею. Картина «Помаранчеве, червоне, жовте» стала не тільки найдорожчою роботою художника латвійського походження, але і найдорожчим твором післявоєнного і сучасного мистецтва, яке продано на відкритих торгах.

З 2007 по 2012 найдорожчою роботою Марка Ротко була картина «Білий центр (жовтий, рожевий і блідо-ліловий на темно-рожевому)» 1950 року. У травні 2007 року її продали за 65 мільйонів доларів (72,8 мільйона доларів, якщо рахувати разом з комісією покупця).

Ротко є один з найзагадковіших художників сучасності. Його життєвий шлях немов витканий з протиріч — в творчих пошуках, у вчинках, в жестах … Вважається одним з ідеологів і безумовно ключовою фігурою американського абстрактного експресіонізму.

10) Барнетт Ньюман.  «Чорний вогонь I» 1961. Christie’s, 13 травня 2014. $ 84,2 млн.

d5792532a

Рекорд роботи Барнетта Ньюмана «Чорний вогонь I» став повною несподіванкою торгів Christie’s 13 травня 2014. Попередня найдорожча робота цього абстрактного художника, «Onement VI» коштувала 43,8 мільйона доларів (Sotheby’s, 14 травня 2013; естімейт 30-40 мільйонів доларів), тобто новий рекорд майже в два рази перевищив цей результат.

Читайте: Топ 16 найдорожчих аукціонних продажів українського сучасного мистецтва 2015 року

Його холодні та суворі, але по-своєму емоційні роботи здаються оманливо простими. Як тільки не називали картини Ньюмана критики — і «філософськими вираженнями без художньої майстерності», і «чистим живописом без теми». Сам же Барнетт Ньюман наполягав на глибокому змісті своїх робіт. Він називав їх іменами біблійних персонажів або, наприклад, вигаданим поняттям «Onement» (як вважають мистецтвознавці, назва серії «Onement» відбулося від слова «Atonement» — «спокута») і хотів, щоб на них дивилися виключно з близької відстані.

Найдорожча робота Ньюмана — «Чорний вогонь I» була написана в 1961 році, тоді ж, коли створювався його знаменитий цикл «Хресний шлях», в якому вперше з’явилася ця сувора чорно-біла палітра. Але на відміну від більш ранніх робіт з «Хресної дороги» в «Чорному вогні» поле чорного кольору немов би вторгається на територію білого поля, воно домінує. Якраз в цей час несподівано помер молодший брат Ньюмана Джордж. Живопис допоміг художнику боротися з гіркотою втрати, свої емоції він висловив мовою абстракції.

Приєднуйтесь до нашої сторінки у Фейсбук

03.04.2016

Похожие записи