/var/www/cdpolya9961/data/www/artslooker.com/wp-content/themes/looker
http://artslooker.com/wp-content/themes/looker

Підсумки тижня російського мистецтва в Лондоні, до якого потрапили і вітчизняні автори

Гончарова

В Британській столиці пройшов тиждень аукціонних торгів, які провели провідні аукціонні будинки: Christie’s, Sotheby’s та MacDougall’s. Про те, як пройшли аукціони та скільки вдалося наторгувати їм та які рекорди було встановлено – можна довідатися в матеріалі Наталії Шпитковської, арт-консультанту, співзасновника Artcult foundation. 

Аукціон Christie’s, 27 листопада, загальний підсумок торгів — 13,2 млн. фунтів. Було виставлено 429 лотів: живопис, бронза, фарфор. У минулому році в кінці листопада російське мистецтво на Christie’s зібрало 4,5 млн. фунтів.

Наступного дня, 28-го листопада, — аукціони Sotheby’s із загальним підсумком у 14,1 млн. фунтів, з яких:

Російське мистецтво — 10,3 млн. фунтів,

Мистецтво радянської епохи зібрало понад 2 млн. фунтів,

Російський фарфор, ювелірні прикраси та ікони, обсяг продажу аукціону склав 1,8 млн. фунтів.

Що стосується тогорічних результатів на Sotheby’s — загальний підсумок продажів склав 13,7 млн. фунтів.

29-го листопада пройшли російські торги в MacDougall’s, цифра обсягу продажів досягла 9,8 млн. фунтів, і , аукціон російського мистецтва в Bonhams, який зібрав понад 650,000 фунтів.

Серед виставлених лотів цікаво відзначити:

Экстер

  • Олександра Екстер «Карнавал у Венеції»
  • Аукціон Sotheby’s.
  • Естімейт: 180-250,000 фунтів
  • Продана за 321,000 фунтів

Митець, авангардист, дизайнер, митець театру і кіно, Олександра Екстер працювала у багатьох стилях. Художник Грищенко свого часу жартома казав, що Олександра змінює стилі кожен сезон, як модні капелюшки.

Її робота «Карнавал у Венеції», виставлена на продаж на аукціоні Sotheby’s в Лондоні, надана з особистої колекції Інно Езратті, близького друга та розпорядника її маєтком. Знайомство колекціонера Езратті і художника Екстер відбулося у Фонтене-о-Роз, коли Езратті навчався у Екстер мистецтву. За часів II Світової війни Олександра Екстер допомогла Езратті уникнути масових арештів євреїв, сховавши його. А у повоєнні роки колекціонер допомагав майстру «підвестися на ноги», придбаваючи її картини і надавши студію, де вона могла творити. До освіти у паризькій академії Гранд-Шомьер, Олександра навчалася у Київському художньому училищі, а до цього закінчила Київську гімназію. З Україною художника пов’язує і подальша робота в Києві та Одесі. Італію Олександра Екстер відвідувала кілька разів в 1910-х, разом з італійським художником Арденго Соффічі, з яким її пов’язували не тільки спільна студія у Парижі, ідеї італійського футуристичного руху, а й тісні особисті взаємини. Екстер була однією з чотирьох російських художників, які взяли участь у Вільній Міжнародної футуристичної виставці в Римі у 1914 році. Писала Екстер види Флоренції, Генуї, Риму, але частіше – Венеції, у яскравих фарбах, у костюмах і масках, карнавалах. Зв’язки Екстер з Європою практично розірвалися за часів війни та революції. Пізніше її запросили представляти Радянський Союз на 14-й бієнале у Венеції, в якій країна вперше брала участь після революції. У цей період вигнання Екстер активно працювала для театру, плідно співпрацювала з режисером Камерного театру Олександром Таїровим, чиє революційне керівництво було ідеальним поєднанням з креативними дизайнами Екстер. У картинах Венеції мости використовуються як авансцени, архітектура створює сцену, на якій відбувається театральне дійство. Мости, арки, сходи стають платформою для сцени. Одним з перших полотен, які Екстер малювала після еміграції в Париж, була “Венеція”, яка була продана на аукціоні Sotheby’s у 2009 році за 1 млн. фунтів.

Гончарова

  • Наталя Гончарова «Натюрморт із чайником та апельсинами» (фрагмент)
  • Аукціон Christie’s.
  • Естімейт: 500-700,000 фунтів
  • Продана за 2,4 млн. фунтів

Сума, за яку була продана робота Наталії Гончарової, практично у п’ять разів перевищує попередню оцінку. Протягом довгого часу вважалося, що автором картини є Михайло Ларіонов. Однак після ретельного вивчення витвору, було встановлено справжнє авторство. Живопис було представлено на персональній виставці Гончарової у художньому бюро Добичиної у Санкт-Петербурзі у 1914 році, і придбана батьком нинішнього власника у Олександри Томіліної-Ларіонової у 1966 році. Натюрморт був одним із найулюбленіших жанрів Гончарової. Період, у який написаний цей натюрморт, стикається з періодом натхнення та захоплення сучасним їй французьким живописом. Завдяки її чоловікові М. Ларіонову, який вперше опублікував у журналі «Мистецтво» у 1906 році фотографії картин Сезанна, Ван Гога та Гогена, читачі вперше могли познайомитися з їх художньою творчістю. Саме тоді роботи Гогена особливо сильно вплинули й на Наталію Гончарову. Разом із чоловіком та іншими однодумцями Гончарова організовувала перші авангардистські виставки в Москві, постійно шукала нові способи вираження в мистецтві, будучи невтомним новатором, змішувала стилі. «Необхідно поєднати привнесене ззовні з тим, що є твоїм власним. Тільки таким чином можна спровокувати великий поштовх, щоб рухати мистецтво вперед. Поль Гоген не просто освоївся серед таїтян, але і не просто француз. Він освічений мешканець Франції, який сприйняв чужорідну йому культуру, примітивну культуру таїтян», говорила Наталія. У натюрмортах чітко простежуються характерні елементи стилю Н.Гончарової. Це й твердість форми, і спрощена лінія, скульптурна чіткість, буйний колорит. Як і у роботах Гогена, у Гончарової лінія спрощена, та кожен мазок кольору грає важливу роль. У 1910-х Наталя була захоплена течією французьких фовістів, які закликали використовувати колір для створення картин без політичного або будь-якого іншого підґрунтя.

Фешин

  • Микола Фешин «Портрет Надії Сапожникової»
  • Аукціон Sotheby’s.
  • Естімейт: 1,2 – 1,8 млн. фунтів
  • Продана за: 3,6 млн. фунтів

1908 рік став вирішальним для Миколи Фешина, студента останнього курсу Санкт-Петербурзької Імператорської Академії мистецтв. Після того, як Ілля Рєпін залишив академію, і його учні залишилися без наставника, Фешин починає експериментувати і його техніка радикально змінюється. У цьому ж році він створює свої шедеври «Дама в бузковому» і «Череміське весілля». Зі своєю ученицею і другом Надією Сапожниковою художник знайомиться в цьому ж році, коли підробляє викладачем художньої майстерності в Казанському художньому училищі. Надія була колекціонером і покровителем, яка не тільки вчилася у Фешина, але і в студії Кеса ван Донгена в Парижі.

У портреті Сапожникової, представленому на аукціоні, яскраво виражена енергія молодості. У написанні порівнюються різні текстури, поєднується академічна майстерність художника з безумовною свободою застосування фарби. Сапожникова одягнена по моді 1840-х років і тримає в руках віяло. Пізніше, 8 років потому, Фешин напише дві варіації цього полотна, в якому героїня зображена в тій самій сукні, тримаючи те ж віяло. Картина, яку продано на аукціоні, була однією з двох картин, представлених на Міжнародній виставці у Інституті Карнегі у Піттсбурзі у 1910 році, дебют Фешина у Сполучених Штатах. Дві картини висіли поруч з роботами Клода Моне, Каміля Пісарро, Альфреда Сіслей, Гастона Ла Туша та інших майстрів, і саме вони отримали найвищу відзнаку з боку рецензентів виставки. За придбання портрета Надії Сапожникової, який у підсумку дістався Джорджу Херн, нью-йоркському колекціонерові того часу, боролися багато бажаючих.

Ларионов

  • Михайло Ларіонов «Натюрморт з капустою»
  • Аукціон Bonhams.
  • Продана за 87,500 фунтів.
  • Василь Сітніков «Кремль у снігу»
  • Аукціон Christie’s.
  • Естімейт: 30-50,000 фунтів
  • Продана за 68,750 фунтів

Серед інших представлених авторів: Олександр Богомазов, Давид Бурлюк, Ханна Орлоф, Абрам Маневич, і інші. Багато історично пов’язані з Україною, народилися, приїжджали, творили, вчилися або викладали у Україні.

Бурлюк

  • Давид Бурлюк «Нагасакі»
  • Аукціон Christie’s.
  • Естімейт: 20-30,000 фунтів
  • Продана за 25,000 фунтів

Маневич

  • Абрам Маневич «Зима. Подвір’я на Совській вулиці, Київ»
  • Аукціон Sotheby’s.
  • Естімейт: 30-50,000 фунтів
  • Продана за 37,500 фунтів

На аукціоні Російського мистецтва у Sotheby’s була продана скульптура українського сучасного скульптора Єгора Зігури «Зсув свідомості» за 10,000 фунтів (попередня оцінка 5-7,000 фунтів). За аналогічну суму 10,000 фунтів була продана робота іншого українського сучасного скульптора Дмитра Грека (естімейт 5-7,000 фунтів).

Не зовсім вдало пройшли продажі мистецтва радянської епохи. Не знайшла свого покупця робота «Шахтар» Олександра Дейнеки, оцінена у 3,5-4,5 млн. фунтів. Серед проданих лотів робота «Партійні збори на фабриці» Георгія Рубльова — 489 тис. фунтів (з премією покупця), і Ерік Булатов з картиною «Прощавай Ленін» (естімейт 200-300 тис. фунтів), яка продана за 369 тис. фунтів.

Рублев

  • Георгій Рубльов «Партійні збори на фабриці»
  • Аукціон Sotheby’s.
  • Естімейт: 400-600,000 фунтів
  • Продана за 489,000 фунтів

Булатов

  • Ерік Булатов «Прощавай, Ленін»
  • Аукціон Sotheby’s.
  • Естімейт: 200-300,000 фунтів
  • Продана за 369,000 фунтів

Ерік Булатов часто вивчав у своїй роботі справжній конфлікт між радянською реальністю та ідеологією, правдою і брехнею, свободою і страхом, підкреслював значення візуальних знаків у навколишньому світі. Він створював ілюзорні об’єкти, розміщуючи їх у ілюзорному просторі. В даному випадку – Ленін, якого зображено на плакаті, намальованому у червоних і блакитних барвах, характерних для Булатова. Для сучасного пострадянського глядача, з досвідом у чверть століття, ця історична перспектива має своє очевидне значення. Як саме казав автор на початку 90-х: «Найгірше, що зробила радянська пропаганда, забуваючи про брехню і дурниці, вона продовжувала промивати нам мізки, гадаючи, що соціальний світ, у якому ми живемо, є єдиною реальністю, і більше нічого немає. Подобається вам це чи ні, треба пристосовуватися. Протягом багатьох років вони вселяли нам ідею, що немає альтернативи, що весь світ – в’язниця, немає можливості втечі і так було споконвіку. Мистецтво стало для мене необхідністю, оскільки воно дало єдиний можливий вихід».

03.12.2017

Схожі записи