/var/www/cdpolya9961/data/www/artslooker.com/wp-content/themes/looker
http://artslooker.com/wp-content/themes/looker

Найтриваліший судовий процес: спадкоємці картини Пауля Клеє домоглися справедливості

Пауль Клеє «Легенда боліт», 1919 / Фото: Städtische Galerie im Lenbachhaus & Kunstbau München

Пауль Клее «Легенда боліт», 1919 / Фото: Städtische Galerie im Lenbachhaus & Kunstbau München

У Німеччині завершився найтриваліший судовий розгляд по реституції над картиною Пауля Клеє, яка була конфіскована нацистами. Судова тяганина тривала 26 років, пише Forbes.

Картина відомого швейцарсько-німецького художника Пауля Клеє «Легенда боліт» була конфіскована в 1930 році як предмет «дегенеративного мистецтва» з Ганноверського провінційного музею, куди власники картини віддали її на тимчасове зберігання. Зараз робота виставлена в мюнхенському музеї Lenbachhaus.

Читайте: У Німеччині розгортається судова боротьба за роботу Кандинського, вартістю $ 80 млн

Пауль Клее, написав картину в 1919 році, і належала  вона Софі Шнайдер-Кюпперс та її першому чоловікові Паулю Кюпперсу. Кюпперс помер в 1922 році, а в 1926 році його вдова переїхала до Радянського Союзу, де вийшла заміж за художника-авангардиста Еля Лисицького. Перед від’їздом в СРСР Софі Кюпперс передала свою колекцію з 20 картин на зберігання в Ганноверський провінційний музей, тепер Музей Нижньої Саксонії, серед них були твори Василя Кандинського, Піта Мондріана і Фернана Леже. З приходом нацистів до влади картина Клеє «Легенда боліт» була конфіскована як предмет «дегенеративного мистецтва» разом з іншими 20 000 роботами з колекції музею.

На мюнхенській виставці «дегенеративного мистецтва» в 1937 році «Болотну легенду» купив відомий нацистський арт-дилер Хільдебранд Гурлітт. Розслідування показало, що робота Клеє із зібрання Лисицької-Кюпперс не забарилася надовго в колекції Гурлітта. Полотно тричі продавалося між 1962 і 1982 роками. В результаті картину придбав фонд Габріеля Мюнтера для мюнхенського музею Lenbachhaus.

У 1992 році спадкоємці Лисицьких перший раз подали позов проти музею, але програли справу. Суд вирішив, що музей купив картину на законних підставах. Але в 1998 році Німеччина підписала «Вашингтонські принципи», міжнародної угоди щодо реституції мистецтва. Мюнхен стверджував, що закон застосовується лише до предметів мистецтва, конфіскованих у єврейських сімей, а не до всього «дегенеративного мистецтва» і відмовлявся визнавати суперечку в урядовій Комісії Лімбаха, створеної для вирішення справ по нацистських грабунках.

За словами адвоката спадкоємців, Шнабеля, вирішальним аргументом у суді стали нацистські документи про конфіскацію картини. Згідно із законом, майно, відібране у іноземних громадян, має бути повернуто.

Читайте: Гоген — не найдорожчий: відоме полотно опинилося в центрі конфлікту

«Коли Софі вийшла заміж за Еля Лисицького в 1927 році, вона стала громадянкою Росії», — пояснив адвокат Шнабель. «Значить, потрібно повернути власність іноземцям, як сказано в тих документах». Таким чином сім’ї Лисицької-Кюпперс вдалося виграти битву за картину Клеє. Тепер їм мають відшкодувати вартість картини в розмірі € 2-4 млн. Також спадкоємці продовжують боротьбу за повернення решти колекції.

05.08.2017

Схожі записи